Xgl

Informacje i dyskusje na najświeższe tematy z branży IT

Moderatorzy: Moderatorzy, Administratorzy

Awatar użytkownika
CaceK
Użytkownik
Posty: 33
Rejestracja: 2004-07-13, 13:22
Lokalizacja: Krosno
Kontakt:

Xgl

Post autor: CaceK »

Novell announces XGL, a new graphical subsystem that offers the possibility to incorporate Open GL effects into the desktop and a new composition manager called 'Compwiz'.
Zobaczcie sami.

http://www.novell.com/linux/xglrelease/


PS. Do tego jeszcze KDE 4 i Vista z MAC OSX moga sie schować.
Pozdrówki 8)

[i]"Stwórz system, który nawet głupiec potrafi obsłużyć, a tylko głupiec będzie chciał się nim posługiwać."[/i] - Zasada Showa

Awatar użytkownika
Sad Mephisto
Administrator
Posty: 2824
Rejestracja: 2004-05-22, 13:24
Lokalizacja: Zabrze
Kontakt:

Re: Xgl

Post autor: Sad Mephisto »

To jeszcze pokażcie mi komputer, który to udźwignie :)
[i]Thank you for noticing this notice. Now that you've noticed this notice, you may have noticed that this notice is noticably unnoticable.
$ python -c "print int(''.join(map(lambda x: str(len(x)),'Kto z woli i myśli zapragnie Pi spisać cyfry ten zdoła.'.split())))/1e+10"[/i]

BeteNoire
Użytkownik
Posty: 2666
Rejestracja: 2005-03-21, 01:39
Lokalizacja: z lasu

Re: Xgl

Post autor: BeteNoire »

Dla mnie to przeważnie efekciarstwo. Animacji minimalizacji/maksymalizacji okien nigdy nie lubiłem (straszna domyślna właściwość windzianej luny i ... KDE), a powiewanie okienek jest po prostu śmieszne. Ale wydajna i stabilna prawdziwa przezroczystość mi się od jakiegoś czasu marzy :P Tak żeby można było odczytać zawartość obu okien bez ich podnoszenia/opuszczania ;)

Awatar użytkownika
przemek_11
Użytkownik
Posty: 384
Rejestracja: 2005-03-01, 15:58
Lokalizacja: Zaborze

Re: Xgl

Post autor: przemek_11 »

Sad Mephisto pisze:To jeszcze pokażcie mi komputer, który to udźwignie :)
Przypuszczam ze kazdy wyposazony w karte z obsluga opengl. To wlasnie dzieki temu bedzie mozna odciazyc procesor glowny ktory teraz rysuje okna, na rzecz procesora na karcie graficznej ktory w pracy z X-window jest teraz bezuzyteczny.
IMHO jest to krok w bardzo dobrym kierunku

pozdrawiam

Awatar użytkownika
Ciuciu
Administrator
Posty: 921
Rejestracja: 2004-05-26, 21:01
Lokalizacja: 3C17y
Kontakt:

Re: Xgl

Post autor: Ciuciu »

Jeśli by to poszło w tym kierunkku to by było coś. W chwili obecnej przeźroczystość w x11 jest nieużywalna moim skromnym zdaniem: 100% obciążenia procka + 1 FPS to stanowczo za mało jak na przesuwanie okna ;)
[color=#888888][i][size=75]Whatever walks in my heart
Will walk alone...[/size][/i][/color]

Awatar użytkownika
Randalf
Użytkownik
Posty: 72
Rejestracja: 2005-12-21, 04:59

Re: Xgl

Post autor: Randalf »

Tutaj faktycznie chodzi o coś znacznie więcej niż zabieg kosmetyczny, ponieważ zmianie ma ulec sam mechanizm wyświetlania grafiki. Wymagania również powinny raczej zmaleć niż ulec zwiększeniu. Jeśli chodzi o OS X to tam już coś takiego działa. Poniżej bardziej obszerny artykuł:

http://software.newsforge.com/software/ ... 31&tid=130

Awatar użytkownika
zzrock
Użytkownik
Posty: 40
Rejestracja: 2005-07-17, 15:24
Lokalizacja: Słupsk
Kontakt:

Re: Xgl

Post autor: zzrock »

ja jednak wole teraźniejsze rozwiązania. Jakoś ta przeźroczystość i ta kostka strasznie mnie drażni. Kiedyś może będzie to dobre, wiadomo, że trzeba rozwijać nowe technologie, a nie zatrzymywać się w miejscu

log_out
Użytkownik
Posty: 254
Rejestracja: 2004-08-19, 22:54

Re: Xgl

Post autor: log_out »

Przecież prawdziwa i szybko działająca przezroczystość jest już w Xorg 6.9/7.0 (EXA) ;) na R8500/9200 pełnoekranowe wielowarstwowe przezroczystości z cieniami pod każdym oknem nawet na sekunde nie zamulają, na 6.8 wiadomo 100% CPU i 1 fps ;)

"trzęsące" się okienka i "kiuby" pewnie wymagają więcej mocy sprzętu ale moim zdaniem linux idzie w dobrym kierunku, w pewnym momencie z grafiką strasznie zaczął odstawać od win a od OSX to owgóle o 2 dekady... i zaczynałem się już zastanawiać czy ten system wogóle ma przyszłość jako 'okienka" widać nadrabia ;)

BTW: udało się to komuś uruchomić ?? niestety z tego co widze to wymaga modularnego xorg7.0, monolitycznego 6.9 po prostu mi nie widzi :\ szkoda bo kompilowanie 7.0 to katorga.

Awatar użytkownika
CaceK
Użytkownik
Posty: 33
Rejestracja: 2004-07-13, 13:22
Lokalizacja: Krosno
Kontakt:

Re: Xgl

Post autor: CaceK »

przemek_11 pisze:
Sad Mephisto pisze:To jeszcze pokażcie mi komputer, który to udźwignie :)
Przypuszczam ze kazdy wyposazony w karte z obsluga opengl. To wlasnie dzieki temu bedzie mozna odciazyc procesor glowny ktory teraz rysuje okna, na rzecz procesora na karcie graficznej ktory w pracy z X-window jest teraz bezuzyteczny.
IMHO jest to krok w bardzo dobrym kierunku

pozdrawiam
Dokładnie tak. Myślę, że jeśli będzie dobrze wykorzystywał zasoby GPU to te wszystkie efekty będa poprostu śmigać nawet na jakichś słabych kartach. Przecież jeśli taka Riva pociągnie kłejka 3 to czemu ma nie dać rady "narysować" kilku cieni czy kostki 3d.
zzrock pisze:ja jednak wole teraźniejsze rozwiązania. Jakoś ta przeźroczystość i ta kostka strasznie mnie drażni. Kiedyś może będzie to dobre, wiadomo, że trzeba rozwijać nowe technologie, a nie zatrzymywać się w miejscu
Ta kostka rzeczywiście ssie ale zawsze będzie można to przeciez wyłączyć. Nie wyobrażam sobie żeby ktoś miał mnie zmusić przecież to nie... :wink:
Pozatym przezroczystość i cienie są IMHO świetne.
Pozdrówki 8)

[i]"Stwórz system, który nawet głupiec potrafi obsłużyć, a tylko głupiec będzie chciał się nim posługiwać."[/i] - Zasada Showa

mpier
Użytkownik
Posty: 1002
Rejestracja: 2005-10-01, 13:24
Lokalizacja: Blachownia||Cz-wa
Kontakt:

Re: Xgl

Post autor: mpier »

log_out pisze:Przecież prawdziwa i szybko działająca przezroczystość jest już w Xorg 6.9/7.0 (EXA) Wink na R8500/9200
Widziałeś to? Jeśli Ci to działa, to na jakich sterownikach dla 9200? Xorg czy ATI? ATI na razie nie instalują. a na tych z x działa na chybił trafił: czasem wolno, czasm bardzo wolno, a i tak o dużych oknach można zapomnieć.

log_out
Użytkownik
Posty: 254
Rejestracja: 2004-08-19, 22:54

Re: Xgl

Post autor: log_out »

Widziałeś to? Jeśli Ci to działa, to na jakich sterownikach dla 9200? Xorg czy ATI? ATI na razie nie instalują. a na tych z x działa na chybił trafił: czasem wolno, czasm bardzo wolno, a i tak o dużych oknach można zapomnieć.
Zwykłe sterowniki z Xorga, po uruchomieniu EXA w opcjach grafiki w xorg.conf moge mieć cienie i np. przeciągać pełnoekranowe półprzezroczyste okna (np. firefox) na tle innych przezroczystych okien opakowanych cieniami (np. gnugadu/terminal/cokolwiek) podczas gdy np. w rogu leci obraz z tunera TV ;) jestem w szoku że R8500 to potrafi ! :P dał bym screena ale nie mam dostępu do swojego kompa w najbliższym czasie ;)

Jedyne co to filmy podczas przeciągania robią się czarne... pewnie do takich bajerów to już Xgl potrzeba ;)

mpier
Użytkownik
Posty: 1002
Rejestracja: 2005-10-01, 13:24
Lokalizacja: Blachownia||Cz-wa
Kontakt:

Re: Xgl

Post autor: mpier »

Dzięki log_out brakowało mi właśnie exa. Terez jest dużo lepiej.

Awatar użytkownika
Corvin
Administrator
Posty: 1143
Rejestracja: 2004-05-21, 15:04
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Xgl

Post autor: Corvin »

jak to właczyć i na czym działa
"Spróbuj zapalić maleńką świeczkę zamiast przeklinać ciemność."
Konfucjusz

przemek999
Pomocnik
Posty: 1157
Rejestracja: 2005-03-04, 18:27

Re: Xgl

Post autor: przemek999 »

Corvin X.org >= 6.9, odpalony Composite oraz w sekcjii Device:

Kod: Zaznacz cały

Option "AccelMethod" "EXA"
Przezroczystosc i cienie odpalasz poprzez xcompmgr -c (mozna pokombinowac z parametrami). Oczywiscie nalezy miec sprawne sterowniki (tzn. musi dzialac Direct Redendring)
Pozdrawiam Przemek.

log_out
Użytkownik
Posty: 254
Rejestracja: 2004-08-19, 22:54

Re: Xgl

Post autor: log_out »

Przezroczystosc i cienie odpalasz poprzez xcompmgr -c (mozna pokombinowac z parametrami). Oczywiscie nalezy miec sprawne sterowniki (tzn. musi dzialac Direct Redendring)
Przy czym zalecane jest stosowanie natywnych composite managerów (gnome,kde,xfce) ;) xcompmgr to takie obejście problemu a nie prawdziwe rozwiązanie (no i mniej wydajne).

ODPOWIEDZ