Beton Development Toolkit rc 2

Informacje i dyskusje na najświeższe tematy z branży IT

Moderatorzy: Moderatorzy, Administratorzy

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
nOrNIc
Użytkownik
Posty: 478
Rejestracja: 2005-02-10, 00:41
Lokalizacja: Edinburgh
Kontakt:

Beton Development Toolkit rc 2

Post autor: nOrNIc » 2006-06-04, 16:54

Witam
Jakiś czas temu towarzysz Phantom_Warrior informował o wydaniu wersji rc1. Kilka dni temu ukazała się już wersja rc2, ostatnia przed wersją stabilną 1.0.

WSTEP

Dla przypomnienia podam, że Beton Development Toolkit (BDT) jest zestawem skryptów napisanych w bash'u do szybkiej (re)kompilacji pakietów. Pierwowzorem BDT były po prostu SlackBuild'y Volkerding'a. Stworzony został na potrzeby tworzonej przez nas dystrybucji linuksa przeznaczonej do działania na klastrach obliczeniowych (BETON'a). BDT został również przystosowany do tworzenia pakietów dla zwykłego slackware'owca.


Co daje BDT i czemu go warto używać?

- mamy ciągłą kontrolę nad działaniem skryptów kompilacyjnych
- zarządzanie flagami optymalizacyjnymi jest po prostu banalne
- pełna kontrola błędów
- możliwość zrobienia pełnego logu z kompilacji co umożliwia późniejsze wychwycenie nawet najdrobniejszych błędów, warningów w kompilacji
- możliwość budowy pakietów od razu dla wielu architektur
- na bieżąco robiony ChangeLog tworzonych pakietów
- w razie potrzeb można dopisywać do odpowiedniego pliku funkcje, które możemy później wykorzystywać w skryptach bb (odpowiednikach SlackBuild'ów)
- bardzo przydatna przy zmianach możliwość robienia kopii zapasowych
i wiele wiele innych. Pełny spis w ChangeLog'u.


INSTALACJA

1. Ściągamy paczkę ze strony głównej projektu BDT
2. Instalujemy standardowo:

Kod: Zaznacz cały

installpkg bdt-1.0rc2-noarch-1.tgz
3. Edytujemy plik

Kod: Zaznacz cały

/etc/beton_devel.conf
i dostosowujemy do swoich potrzeb - wszystko pięknie opisane wewnątrz pliku.
4. Ściągamy z repozytorium przykładowe materialy i skrypty bb. Rozpakowujemy do odpowiednich katalogów - podanych w /etc/beton_devel.conf, standardowo /BETON/materials i /BETON/bb
i już BDT gotowe do pracy.

NOTE
W repozytorium znajdują się bdt materials moje i difrosta, jak różnica? otóż moje skrypty są przystosowane do architektur 64bit i X11R7, difrosta X11R6 i 32bit. Jednakże zmiana bb z difrost'a do mojego to sprawa edycji skryptu bb i zmiany 1-3linijek.


PRACA Z BDT

0. Kompilacje zaleca się z poziomu root'a - gdyż zmieniane są prawa dostępu kompilowanych pakietów. Jednakże nie jest to wymagane.
1. Ściągamy interesujące nas źródła ze stron domowych lub slackware-current. np. k3b-0.12.15.tar.bz2 i wrzucamy do katalogu ze zrodlami default'owo: /BETON/src
2. Edytujemy plik k3b.bb i zmieniamy co chcemy - czy plik spakowany bzipem2, czy gzipem, i zmieniamy do swoich potrzeb jak ktos chce ./configure.
3. uruchamiamy bdt w sposób następujący:

Kod: Zaznacz cały

bb_launch nazwa_skryptu.bb
np.:

Kod: Zaznacz cały

bb_launch k3b.bb
4. Jak się wszystko udało to skompilowana paczka pojawi sie w odpowiednim katalogu (default /BETON/packages) a skrypt po sobie posprząta. Jeżeli coś pójdzie nie tak to uźytkownik zostanie o tym poinformowany.
OPCJA 5. instalujemy lub upgrade'ujemy skompilowana paczke juz standardowo jak w slackware: installpkg i upgradepkg :ok:
prawda że banał? ;-)


PYTANIA

Czy BDT jest bezpieczny?
JEST! Został on bardzo mocno przetestowany pod wieloma względami, przez wielu ludzi.

Dlaczego tyle katalogów?
Przy (re)kompilacji wielu pakietów naprawdę się to przydaje pozostaje pożądek. Kiedyś sam nie chciałem przejść na bdt ale szybko zmieniłem zdanie. Jak sie przekompiluje dużą część systemu to sie doceni drzewo katalogów.

Po co bb_launch skoro same slackbuildy dzialaly?
Bo nie zawsze działały. W BDT działanie jest w pełni kontrolowane, każdy sobie może dostosować pakiety do swoich potrzeb, pełna kontrola błędów. sam skrypt bb_launch umożliwi uruchomienie kompilacji tego samego pakietu dla wielu architektur. Zarządzanie flagami optymalizacji jest wręcz "pyszne" ;-). Zalet jest więcej ale to każdy się przekona.

Czy nalezy edytowac skrypty bb przed kompilacja?
Tak! Pozwoli to na dostosowanie pakietu do swoich potrzeb. Konieczna jest edycja pakietów, takich jak: alsa-driver czy x11!

Co zrobic gdy nie ma w repozytorium interesujacego nas skryptu bb?
1) Zrobic własny. Stworzenie jest banalne, gdyz czysta wersja skryptu znajduje sie /usr/share/bdt/clean.bb. Wystarczy zmienic w nim 2 linijki - wersje i nazwa programu oraz ewentulnie configure. I gotowe.
2) dac nam znac via mail lub sprawdzac co jakis czas repo. W planach mamy przerobke current'owych slackbuild'ow co zajmuje troche czasu.
Jeżeli ktoś zrobi własne skrypty bb, których nie ma w repo to może do nas wysłać. Jak będzie wszystko w pożądku to się umieści na www.


PROŚBA

Jako, że zbliżamy się do wydajnia pełnej wersji chcieliśmy ją "dopieścić". Aby to zrobic potrzebujemy ludzi do testów. Większość z was pisze skrypty w bash'u, wiec przydadzą nam się konstruktywne uwagi co do poprawienia wydajności kodu lub niezawodności samych skryptów.
Nawet zwykły użytkownik jest bardzo potrzebny, gdyż własnie podczas codziennej pracy ukazują się jakieś elementy, które trzeba było dopisać lub poprawić.

Do korzystania z BDT zachęcamy wszystkich od lamerów, przez zwykłych linuksowych użytkowników, aż po starych wyjadaczy. :rotfl:

Przeróbka tego news'a powinna ukazać się w niedługim czasie w FAQ na forum.slackware.pl

W razie jakichkolwiek pytań, wątpliwości lub konstruktywnych opinii prosimy via mail:
difrost: difrost@poczta.onet.pl
nornic: lukasjankowski@gmail.com

homepage: http://pin.if.uz.zgora.pl/beton/

Dzięki wszystkim za współpracę i zapraszam do testów.
Ostatnio zmieniony 2006-06-07, 09:05 przez nOrNIc, łącznie zmieniany 6 razy.

Awatar użytkownika
difrost
Moderator
Posty: 2802
Rejestracja: 2006-03-11, 12:31
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Re: Beton Development Toolkit rc 2

Post autor: difrost » 2006-06-04, 17:28

Jak bede mial tylko odrobine czasu, to przeszczepie - w formie FAQ - post dotyczacy odpalania DRI na I915G wraz z kompilacja Xorg przy uzyciu BDT.
[url=http://bdtk.sourceforge.net][img]http://pin.if.uz.zgora.pl/~beton/bdt-ready.png[/img][/url] #337142
--------------------------------------------
"I had a letter in the post today. It said 'Gas Bill'. It sounds a tempting offer." -- Alan Cox
"Users have been trained that when a computer bluescreens and losing all of their data, it's either (a) just the way things are, or (b) it's microsoft's fault." -- Theodore Tso

Awatar użytkownika
Phantom_Warrior
Użytkownik
Posty: 141
Rejestracja: 2005-09-26, 16:30
Lokalizacja: Zielona Góra
Kontakt:

Re: Beton Development Toolkit rc 2

Post autor: Phantom_Warrior » 2006-06-04, 18:37

BDT dobra rzecz. Używam od dawna i sprawdza się świetnie. Skrypty BB mają prostą składnię i napisanie własnego skryptu nie stanowi problemu. No i co najważniejsze... wszystko jest głupoodporne - nawet trol sobie poradzi ;)
Ostatnio zmieniony 2006-06-04, 18:37 przez Phantom_Warrior, łącznie zmieniany 1 raz.
[url=http://bdtk.sourceforge.net][img]http://bdtk.sourceforge.net/bdt-ready.png[/img][/url] [url=http://www.gnu.org/software/bash/bash.html][img]http://pin.if.uz.zgora.pl/~mosy_phx/bash_button.png[/img][/url] [url=http://www.vim.org][img]http://pin.if.uz.zgora.pl/~mosy_phx/vim_the_editor.png[/img][/url] #339995

udoByk
Użytkownik
Posty: 5
Rejestracja: 2010-06-19, 07:39

Re: Beton Development Toolkit rc 2

Post autor: udoByk » 2010-11-07, 21:22

sory ze pytam, ale jak mialem 3 latka to uderzylem sie w glowe i od tej pory troche mam problemy z kojarzeniem :(

Musze powiedziec ze to fajny projekt - ale jak sie tym kompiluje.
Na samym poczatku u gory w punkcie 1 pisze:
1. Ściągamy paczkę ze strony głównej projektu BDT

Zainstalowalem paczke z punktu pierwszego.

W punkcie 4 pisze:
4. Ściągamy z repozytorium przykładowe materialy i skrypty bb.

Tu nie wiem co mam zrobic.
---------------------------------------------------------

Prosze powiedziec czy ta paczka z punktu pierwszego jest absolutnie nie zwiazana z baczka z punktu 4 i co w koncu jest potrzebne do kompilowania mojej wlasnej paczki.
Na stronie projektu nic nie pisze bo strony sa w fazie pisania.

Wpisalem w konsoli bo chcialem skompilowac sobie program i mam blad:
bash-4.1$ bb_launch fwbuilder-4.1.2.tar.gz

[E] No makepkg in PATH.

--------------------------------
kiedy kompiluje normalnie:
./configure
make
make install
jest wszystko dobrze i dziala

ODPOWIEDZ