Programowanie graficzne w trybie tekstowym

Problemy dotyczące programowania.

Moderatorzy: Moderatorzy, Administratorzy

grisha
Użytkownik
Posty: 24
Rejestracja: 2010-08-24, 20:28
Lokalizacja: Luboń
Kontakt:

Programowanie graficzne w trybie tekstowym

Post autor: grisha » 2012-09-07, 16:42

Nie wiew czy to dobry dzial tego forum, ale zapytam:
Od czego zaczac, z czego sie nauczy (jakie ksiazki) - programowania jak w temacie. Czyli chce pisac programy graficzne na srodowisko tekstowe, czyli po uruchomieniu systemu, bez ladowania KDE itp. Tak wygladajace programy jak np MC, czy stare programy w dos. Czy tak sie da w Linux, czy do tego trzeba uruchomi np KDE i dopieto tam tworzyc aplikacje.
Na codzien programuje w C, C# ale w windzie w visual express.
ps. sorki za brak polskich czcionek, ale dopiero postawilem ponownie system.

Awatar użytkownika
dienet
Moderator
Posty: 2106
Rejestracja: 2007-07-24, 18:58
Lokalizacja: Racibórz/Rybnik
Kontakt:

Re: Programowanie graficzne w trybie tekstowym

Post autor: dienet » 2012-09-07, 17:04

man ncurses
Pozdr0
dienet
[img]http://i164.photobucket.com/albums/u19/slawek15/kotekeo0lq3.jpg[/img]

grisha
Użytkownik
Posty: 24
Rejestracja: 2010-08-24, 20:28
Lokalizacja: Luboń
Kontakt:

Re: Programowanie graficzne w trybie tekstowym

Post autor: grisha » 2012-09-07, 17:58

Ok, dzieki. Nie wiem czy dobrze szukam rozwiązania, ale chciałbym napisac oprogramowanie na panel w maszynie przemysłowej, na elektronice opartej o komputerek SBC, konkretnie sprzetu jeszcze wybrałem, ale to coś słabego (~600MHz ARM). Być może sam złożę taki panel przemysłowy z komputerka na ARM11 lub na CORTEX-A (z zainstalowanym linux) plus do tego panel.
Czy na taki sprzęt trzeba się bawic w środowisku tekstowym , tym bardziej że na komputerku będzie cały czas uruchomiona tylko jedna prosta aplikacja, czy to robić w środowiku tekstowym ? Nie wiem w którą stronę iść z programowaniem.

Awatar użytkownika
dienet
Moderator
Posty: 2106
Rejestracja: 2007-07-24, 18:58
Lokalizacja: Racibórz/Rybnik
Kontakt:

Re: Programowanie graficzne w trybie tekstowym

Post autor: dienet » 2012-09-07, 18:10

600 MHz w ARMie i jak masz trochę ramu, to nie trzeba wg mnie. Slacka już masz nawet sportowanego na jakieś tam ARMy więc z górki.
Pozdr0
dienet
[img]http://i164.photobucket.com/albums/u19/slawek15/kotekeo0lq3.jpg[/img]

grisha
Użytkownik
Posty: 24
Rejestracja: 2010-08-24, 20:28
Lokalizacja: Luboń
Kontakt:

Re: Programowanie graficzne w trybie tekstowym

Post autor: grisha » 2012-09-07, 19:07

Jeżeli nie trzeba to ok, ale co jest łatwiejsze : pisanie okienka na srodowisko graficzne czy na grafikę w tryb tekstowy. Wydaje mi się że sporo więcej wydajności systemu mi zostanie jak to zrobię w trybie tekstowym.

Pajaczek
Użytkownik
Posty: 1439
Rejestracja: 2006-08-03, 13:16
Lokalizacja: Winny Gród

Re: Programowanie graficzne w trybie tekstowym

Post autor: Pajaczek » 2012-09-07, 19:20

Czy sporo więcej wydajności to nie wiem, ale na pewno wiele więcej możliwości będziesz miał pisząc pod X. I nie musisz od razu instalować KDE, ten menager jest mocno rozbudowany, stąd i obciążający. Same X + SDL albo QT... lekkie i za razem dające możliwości.

Ps. Port slacka jest zdaje się na ARMv5... więc trochę wody temu.

grisha
Użytkownik
Posty: 24
Rejestracja: 2010-08-24, 20:28
Lokalizacja: Luboń
Kontakt:

Re: Programowanie graficzne w trybie tekstowym

Post autor: grisha » 2012-09-07, 20:59

Dobrze, ale jak na znającego c i c# z windy (visual studio) i znającego programowanie niskopoziomowe armów (z wykorzystaniem eclipse) ugryźć temat programowania pod linux z wykorzystaniem X i SDL lub QT.
Jak zacząć, jakie książki ? W miarę wygodne narzędzie to np. Eclipse ? jakaś literatura, ksiażki ?
Jestem z programowania pod linux zielony.

Awatar użytkownika
dienet
Moderator
Posty: 2106
Rejestracja: 2007-07-24, 18:58
Lokalizacja: Racibórz/Rybnik
Kontakt:

Re: Programowanie graficzne w trybie tekstowym

Post autor: dienet » 2012-09-08, 08:58

Eee książek nie musisz czytać. Wybierz co chcesz użyć i poczytaj na stronie jak się w tym programuje. Do X, SDL i Qt jest bardzo dobra dokumentacja.
Pozdr0
dienet
[img]http://i164.photobucket.com/albums/u19/slawek15/kotekeo0lq3.jpg[/img]

grisha
Użytkownik
Posty: 24
Rejestracja: 2010-08-24, 20:28
Lokalizacja: Luboń
Kontakt:

Re: Programowanie graficzne w trybie tekstowym

Post autor: grisha » 2012-09-20, 10:24

Jeszcze zapytam: Pisząc pod X i korzystając z SDL lub QT - jakie mam inne alternatywy na środowisko graficzne ? Może jakieś narzędzie typu LabView ?
Chodzi mi np o stworzenie monitora z kilkoma narysowanymi "analogowymi" wskaźnikami i pokazanie na nich wartości odbieranych z sieci komunikacyjnej podpiętej pod komputerek.
Czy muszę korzystać z Qt lub SDL ?
Czy są jakieś darmowe narzędzie ułatwiające pisanie takiej aplikacji ?

Awatar użytkownika
dienet
Moderator
Posty: 2106
Rejestracja: 2007-07-24, 18:58
Lokalizacja: Racibórz/Rybnik
Kontakt:

Re: Programowanie graficzne w trybie tekstowym

Post autor: dienet » 2012-09-22, 09:32

Jest dużo bibliotek graficznych okienek pod X: gtk, wxwidget, itp. Poszukaj.
Pozdr0
dienet
[img]http://i164.photobucket.com/albums/u19/slawek15/kotekeo0lq3.jpg[/img]

grisha
Użytkownik
Posty: 24
Rejestracja: 2010-08-24, 20:28
Lokalizacja: Luboń
Kontakt:

Re: Programowanie graficzne w trybie tekstowym

Post autor: grisha » 2012-09-24, 21:04

Na razie ćwiczę Qt i bardzo fajne, dobra dokumentacja, nie wiem jak to sięsprawdzi jak taką aplikację uruchomię pod systemem wbudowanym na 400MHz i 64MB RAM, tzn nei wiem jak z wydajnością w animacji, ale właściwie to nawet nie zamierzałem z animacji korzystać, choć teraz kusi nie spróbować (np wskaźniki analogowe, takie ze wskazówkami)

s2c
Użytkownik
Posty: 45
Rejestracja: 2011-12-31, 13:44

Re: Programowanie graficzne w trybie tekstowym

Post autor: s2c » 2012-09-24, 23:50

Na jakim systemie wbudowanym chcesz zainstalować aplikację okienkową? Odnoszę wrażenie, że nasze definicje "systemu wbudowanego" się różnią. Zamiast ncurses możesz wykorzystać kody terminalowe, ale z nimi jest więcej roboty. Trzeba samemu napisać sobie potrzebne funkcje. To raczej tylko w formie ciekawostki.

grisha
Użytkownik
Posty: 24
Rejestracja: 2010-08-24, 20:28
Lokalizacja: Luboń
Kontakt:

Re: Programowanie graficzne w trybie tekstowym

Post autor: grisha » 2012-09-25, 03:46

Na dwóch systemach:
1)
CORTEX M3: LPC1786 + niewielki RAM potrzebny do obsłufi małego TFT - tu chyba będzie uCLinux

2)
ARM9 lub ARM11: tu jeszcze nie wiem, jakiś gotowy SBC, na poczatek może zestaw EM2440 na procku Samsung ARM9 S3C2440A ARM920T, ale "mocnego" zestawu jeszcze nie wybrałem - tu byłby Linux
Za około 2 tygodnie zacznę "zabawę" z jakimś SBC, ciągle szukam komputerka za około max 600PLN brutto wraz z wyświetlaczem z TP pojemnościowym. Na razie na pierwszym miejscu jest zestaw EM2440, ale nie wiem czy to kupować, bo to ARM9, wiec już chyba nie rozwojowe. Lepiej byłoby coś wyhaczyć z Cortex-A, więc tu jeszcze nie wiem jaki sprzęt. Koniecznie musi być to coś z dotykowym panelem pojemnościowym.

Pajaczek
Użytkownik
Posty: 1439
Rejestracja: 2006-08-03, 13:16
Lokalizacja: Winny Gród

Re: Programowanie graficzne w trybie tekstowym

Post autor: Pajaczek » 2012-09-25, 11:33

To ma być większa seria czy małoseryjny projekt?

Jeśli chodzi o mocniejszy z zestawów to zastanów się nad Raspberry Pi, albo Beaglebone. Z trochę droższych BeagleBoard lub PandaBoard. Osobno do każdego wyświetlacz (jaka przekątna?).

Jeśli chodzi o EM2440 to Linux spokojnie na tym działa, z wyświetlaniem jakiś reklam + obsługa terminala (terminal w sensie słupka klienckiego, taki... powiedzmy kiosk interaktywny). .

grisha
Użytkownik
Posty: 24
Rejestracja: 2010-08-24, 20:28
Lokalizacja: Luboń
Kontakt:

Re: Programowanie graficzne w trybie tekstowym

Post autor: grisha » 2012-09-25, 12:53

Wyswietlacz 7...10" z rozdzielczos wystarczajaca 800 x xxx w zaleznosci od tego czy panorama czy 4:3 (obojetne na razie).
Wydaje mi się że raspberry nie ma zlacza na TFT z interface LVDS. Zwykle takie interface maja wyswietlacze TFT.
Ps. Pisze z telefonu wiec sorki za sporo literowek.

ODPOWIEDZ