Ominięcie SFQ dla jednej usługi (gry)?

Serwery i sieci oparte na Slackware, wszelkiego rodzaju usługi, troubleshooting.

Moderatorzy: Moderatorzy, Administratorzy

miszmaniac
Moderator
Posty: 1510
Rejestracja: 2006-03-19, 12:00
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Ominięcie SFQ dla jednej usługi (gry)?

Post autor: miszmaniac »

Zastanawiam się, czy jeśli teraz użwam SFQ w taki sposób:

Kod: Zaznacz cały

tc qdisc add dev $DEV parent 1:20 handle 20: sfq perturb 10
tc qdisc add dev $DEV parent 1:21 handle 21: sfq perturb 10
tc qdisc add dev $DEV parent 1:22 handle 22: sfq perturb 10
tc qdisc add dev $DEV parent 1:23 handle 23: sfq perturb 10
tc qdisc add dev $DEV parent 1:24 handle 24: sfq perturb 10
tc qdisc add dev $DEV parent 1:25 handle 25: sfq perturb 10
tc qdisc add dev $DEV parent 1:26 handle 26: sfq perturb 10
To czy jest zastąpienia w jednej klasie sfq innym wpisem, który nie będzie losował pakietów, tylko zawsze od razu go wyśle? Chodzi tu o to, żeby lepiej obsługiwać klientowi gre fps, zeby nie było niepotrzebnych utrat pakietów?

Jeśli to jest kwestia czegoś innego to też chętnie wysłucham:)

Używam Slacka10.2, iptables 135 z IMQ i IPP2P...
Awatar użytkownika
snaj
Moderator w st. spocz.
Posty: 1608
Rejestracja: 2004-10-10, 16:32
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Ominięcie SFQ dla jednej usługi (gry)?

Post autor: snaj »

A sfq powoduje straty pakietow ? Skad takie stwierdzenie ?

Nie tworz zadnego qdisca w klasie i bedzie domyslny pfifo.
*
[color=blue]Sieci[/color]/[color=green]Serwery[/color]/[color=red]Security[/color] - Freelancer
*
Awatar użytkownika
myuser
Użytkownik
Posty: 442
Rejestracja: 2006-02-09, 17:44
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Ominięcie SFQ dla jednej usługi (gry)?

Post autor: myuser »

nie wiem, ale ja uzywam esfq i w grach tez sprawuje sie dobrze:)
miszmaniac
Moderator
Posty: 1510
Rejestracja: 2006-03-19, 12:00
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Re: Ominięcie SFQ dla jednej usługi (gry)?

Post autor: miszmaniac »

Chodzi o to, ze mam w sieci 99% normalnych ludzi, którzy uzywają Internet do P2P, stron, poczty itp... a jeden gość w sieci gra 12 godzin na dobe w batllefielda 2 i sie denerwuje, jak mu gra przeskoczy. Wydaje mi się, ze w tym leży problem, ze jak inni generują pełno pakietów to przy losowym wysyłaniu pakietów, jego pakiety mogą przechodzić na końcu. Nie chciałbym z drugiej strony ograniczać innym ludziom tego co mają, bo nie chce obcinać innym chociazby ilości połączeń, bo ktoś sobie musi pograć:)

Nie wiem, czy esfq tu zbytnio pomoże, bo to nie jest sprawiedliwy podział co ja chce zrobic, bo chce zeby pakiety ktore generuje ta gra były wysyłane w pierwszym rzędzie, a wszystkie inny czekały dopiero na te.
Awatar użytkownika
myuser
Użytkownik
Posty: 442
Rejestracja: 2006-02-09, 17:44
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Ominięcie SFQ dla jednej usługi (gry)?

Post autor: myuser »

hmm to moze zrob tak ze pasmo tego gracza podzielisz wedlug uslug. tzn zrobisz mu 2 kolejki - jedna dla tej gry na odpowiednim porcie (zalozmy 3/4 jego pasma) i druga na reszte. oczywiscie ceil pasma dla gry = max pasma tego usera. i tyle. co o tym myslisz?
Ostatnio zmieniony 2006-03-20, 19:56 przez myuser, łącznie zmieniany 1 raz.
miszmaniac
Moderator
Posty: 1510
Rejestracja: 2006-03-19, 12:00
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Re: Ominięcie SFQ dla jednej usługi (gry)?

Post autor: miszmaniac »

Ja mam ustawione w tej chwili tak, ze nie mam kolejek dla poszczegolnych userów, tylko wedlug uslug. Od małych pakietów, przez www, do ftp i p2p. Gośc na razie nie dzwoni, więc może sprawa przycichnie:) ale chetnie poznałbym jakieś sugestie:)
Awatar użytkownika
snaj
Moderator w st. spocz.
Posty: 1608
Rejestracja: 2004-10-10, 16:32
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Ominięcie SFQ dla jednej usługi (gry)?

Post autor: snaj »

Kolejka szybka na gry to obecnie standard.
*
[color=blue]Sieci[/color]/[color=green]Serwery[/color]/[color=red]Security[/color] - Freelancer
*
Awatar użytkownika
myuser
Użytkownik
Posty: 442
Rejestracja: 2006-02-09, 17:44
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Ominięcie SFQ dla jednej usługi (gry)?

Post autor: myuser »

no wiec utnij troszke z p2p i ftp i daj na gry:) moze Tobie tez sie porzyda:P
miszmaniac
Moderator
Posty: 1510
Rejestracja: 2006-03-19, 12:00
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Re: Ominięcie SFQ dla jednej usługi (gry)?

Post autor: miszmaniac »

Ok, to moze troche rozszerze...

Mam 7 klas, zdefiniowanych tak:

Kod: Zaznacz cały

tc class add dev $DEV parent 1:1 classid 1:20 htb rate $[$RATEUP/7]kbit ceil ${RATEUP}kbit prio 0
tc class add dev $DEV parent 1:1 classid 1:21 htb rate $[$RATEUP/7]kbit ceil ${RATEUP}kbit prio 1
tc class add dev $DEV parent 1:1 classid 1:22 htb rate $[$RATEUP/7]kbit ceil ${RATEUP}kbit prio 2
tc class add dev $DEV parent 1:1 classid 1:23 htb rate $[$RATEUP/7]kbit ceil ${RATEUP}kbit prio 3
tc class add dev $DEV parent 1:1 classid 1:24 htb rate $[$RATEUP/7]kbit ceil ${RATEUP}kbit prio 4
tc class add dev $DEV parent 1:1 classid 1:25 htb rate $[$RATEUP/7]kbit ceil ${RATEUP}kbit prio 5
tc class add dev $DEV parent 1:1 classid 1:26 htb rate $[$RATEUP/7]kbit ceil ${RATEUP}kbit prio 6
kazda z odpowiednim qdisc

Kod: Zaznacz cały

tc qdisc add dev $DEV parent 1:20 handle 20: sfq perturb 10
i oczywiscie wyslanie zmarkowanych pakietow

Kod: Zaznacz cały

tc filter add dev $DEV parent 1:0 prio 0 protocol ip handle 20 fw flowid 1:20
dqisc i filtry oczywiscie dla wszystkich klas...

I teraz co wrzucam do klas:

Kod: Zaznacz cały

iptables -t mangle -AOUT -p tcp --sport 0:1024 -j MARK --set-mark 23 # Default for low port traffic
iptables -t mangle -AOUT -p tcp --dport 0:1024 -j MARK --set-mark 23 # ""
iptables -t mangle -A OUT -p tcp --sport 1305 -j MARK --set-mark 22   # Gra markaiptables -t mangle -A OUT -p tcp --dport 1305 -j MARK --set-mark 22   #Gra marka
iptables -t mangle -A OUT -p tcp --dport 20 -j MARK --set-mark 26     # ftp-data port, low prio
iptables -t mangle -A OUT -p tcp --dport 5190 -j MARK --set-mark 23   # aol instant messenger
iptables -t mangle -A OUT -p icmp -j MARK --set-mark 20               # ICMP (ping) - high prio, impress friends
iptables -t mangle -A OUT -p udp -j MARK --set-mark 21                # DNS name resolution (small packets)
iptables -t mangle -A OUT -p tcp --dport ssh -j MARK --set-mark 22    # secure shell
iptables -t mangle -A OUT -p tcp --sport ssh -j MARK --set-mark 22    # secure shell
iptables -t mangle -A OUT -p tcp --dport telnet -j MARK --set-mark 22 # telnet (ew...)
iptables -t mangle -A OUT -p tcp --sport telnet -j MARK --set-mark 22 # telnet (ew...)
iptables -t mangle -A OUT -p tcp --sport http -j MARK --set-mark 25   # Local web server
iptables -t mangle -A OUT -p tcp -m length --length :64 -j MARK --set-mark 21 # small packets (probably just ACKs)
iptables -t mangle -A OUT -m mark --mark 0 -j MARK --set-mark 26      # redundant- mark any unmarked packets as 26 (low prio)
iptables -t mangle -A OUT -p tcp -m ipp2p --ipp2p -j MARK --set-mark 26
Tak znacze pakiety. To z opisem Gra Marka, to właśnie ta gra, jest wrzucana do 2 klasy, bo w pierwsze w zasadzie nic nie ma. Może mam za mało tych reguł?


EDIT: W sumie tak jak sobie to pisałem to pomyslałem, że wrzuce jednak tą grę do najwyższej klasy i zobacze teraz.

Ale jak znacie bardziej skomplikowane znakowanie, to chetnie przeczytam:)
Ostatnio zmieniony 2006-03-23, 17:05 przez miszmaniac, łącznie zmieniany 2 razy.
Awatar użytkownika
myuser
Użytkownik
Posty: 442
Rejestracja: 2006-02-09, 17:44
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Ominięcie SFQ dla jednej usługi (gry)?

Post autor: myuser »

hmm layer7. qrcze 90% moich postow zawiera to haslo:P czytaj propozycje do faq.
dzwonek
Użytkownik
Posty: 15
Rejestracja: 2006-03-25, 16:29

Re: Ominięcie SFQ dla jednej usługi (gry)?

Post autor: dzwonek »

ja mam u siebie podzial lacze ze wzgledu na userow a nie na uslugi (no maly wyjatek... dalem na ssh wiekszy priorytet) w efekcie tego jesli ktos jest typem kazowalicza to zmiejszam mu priorytet a jesi ktos gra to mu go podwyzszam ( czy na odwrot ;p bo w htb im mniej tym lepiej ;) ) i nei ma problemu... u mnie to chodzi i nie musze sie bawic w jaki sposob kolo sie laczy do serwera gry nie musze filtrowac jej pakietow itd...
miszmaniac
Moderator
Posty: 1510
Rejestracja: 2006-03-19, 12:00
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Re: Ominięcie SFQ dla jednej usługi (gry)?

Post autor: miszmaniac »

Ja też tak miałem przez dłuższy czas, ale stwierdziłem, że taki mechanizm nie jest efektywny jeśli chodzi o wykorzystanie łącza, a póki co nie mam potrzebny przycinania userom prędkości. Mam na 20 komputerów w sieci DSL2000 na łączu na którym maksymalnie 4 osoby sciągają w ogóle jakieś rzeczy. Reszta to GG, WWW itp:)
Jak przyjdzie taka potrzeba to zrobie kolejki dla poszczególnych użytkowników znowu, ale póki co mi śmiga...

A co Layer7, to na razie tego nie wrzucam, bo ipp2p sprawuje się już dobrze, nie wrzuciłem tej gry do najwyższej kolejki do łańcucha IN, także mój błąd:) Teraz śmiga:)

Pozdrawiam.
dzwonek
Użytkownik
Posty: 15
Rejestracja: 2006-03-25, 16:29

Re: Ominięcie SFQ dla jednej usługi (gry)?

Post autor: dzwonek »

jesli masz dsla2000 to sadze ze tym bardzej powinienes przyciac !! przynajmniej upload !! mialem dsla 2Mbit i pamietam jak to chodzilo przy 20 osobach ;) bez ciecia uploadu dynamiecznie w htb to sobie nie radzilo
miszmaniac
Moderator
Posty: 1510
Rejestracja: 2006-03-19, 12:00
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Re: Ominięcie SFQ dla jednej usługi (gry)?

Post autor: miszmaniac »

Przecież nie mówiłem, że nie tne uploadu!! Jasne, że tne. Tyle, że nie po użytkownikach a po usługach i jak na razie chodzi tak od ponad miesiąca chyba i jest dużo lepiej niż wcześniej, kiedy ciąłem po użytkownikach.
ODPOWIEDZ