insalacja DRI

Gdy jakieś urządzenie nie chce w Slackware działać...

Moderatorzy: Moderatorzy, Administratorzy

skim
Użytkownik
Posty: 21
Rejestracja: 2006-02-06, 09:40

insalacja DRI

Post autor: skim »

chcialem zainstalowac sterowniki do kart graficznej Intela (typowo laptopowa zintegrowana karta). w tym celu udalem sie na stronke intela sciagnolem tzw DRI ale nie moge zainstalowac - chce najnowsze moduly jadra. moje jadro: 2.6.15.3. karta jedna z tych:

Kod: Zaznacz cały

Intel 830M/845G/852GM/855GM/865G/915G
Awatar użytkownika
difrost
Moderator
Posty: 2802
Rejestracja: 2006-03-11, 12:31
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Re: insalacja DRI

Post autor: difrost »

Ktora dokladnie karta? Czy jest to 915G? Nie taraj sterownikow ze strony Intela, sa zazwyczaj malo aktualne!
[url=http://bdtk.sourceforge.net][img]http://pin.if.uz.zgora.pl/~beton/bdt-ready.png[/img][/url] #337142
--------------------------------------------
"I had a letter in the post today. It said 'Gas Bill'. It sounds a tempting offer." -- Alan Cox
"Users have been trained that when a computer bluescreens and losing all of their data, it's either (a) just the way things are, or (b) it's microsoft's fault." -- Theodore Tso
Awatar użytkownika
Siro
Użytkownik
Posty: 292
Rejestracja: 2004-06-13, 12:53
Lokalizacja: Wroclaw
Kontakt:

Re: insalacja DRI

Post autor: Siro »

Mam 915, jesli masz ta karte i nie chcesz sie zabierac za przekompilowanie X'ow z nakladaniem patchy, wyedytowaniem wielu plikow zrodlowycj wlasnorecznie itp. to zapomnij o *NAPRAWDE* dzialajacym DRI... (tzn. nie to, ze je wlaczysz, tylko to, ze bedzie ono dzialac i bedzie to widoczne).

O stronie intela zapomnij, na dri.freedesktop.org sa snapshoty, jedyna ich wada na dzien dzisiejszy jest to, ze... nie dzialaja..

Jak niedawno sie za to zabieralem to po kilku dniach wyszlo na to, ze bez tego co napisalem na samym poczatku (gdzies na wiki gentoo jest opisane jak to zrobic) sie nie da.. :)
skim
Użytkownik
Posty: 21
Rejestracja: 2006-02-06, 09:40

Re: insalacja DRI

Post autor: skim »

win wykrywa karte jako 82852/82855 GM/GME
a dmesg:

Kod: Zaznacz cały

00:02.0: Intel(R) 852GM, aperture size 128MB, stolen memory 8060kB
hmm teraz mnie rozbroiles... chyba jednak przestane myslec nad tym zeby sterowniki zainstalowac...
dzieki;]
Awatar użytkownika
difrost
Moderator
Posty: 2802
Rejestracja: 2006-03-11, 12:31
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Re: insalacja DRI

Post autor: difrost »

Siro pisze:Mam 915, jesli masz ta karte i nie chcesz sie zabierac za przekompilowanie X'ow z nakladaniem patchy, wyedytowaniem wielu plikow zrodlowycj wlasnorecznie itp. to zapomnij o *NAPRAWDE* dzialajacym DRI... (tzn. nie to, ze je wlaczysz, tylko to, ze bedzie ono dzialac i bedzie to widoczne).

O stronie intela zapomnij, na dri.freedesktop.org sa snapshoty, jedyna ich wada na dzien dzisiejszy jest to, ze... nie dzialaja..

Jak niedawno sie za to zabieralem to po kilku dniach wyszlo na to, ze bez tego co napisalem na samym poczatku (gdzies na wiki gentoo jest opisane jak to zrobic) sie nie da.. :)
Siro, ja tez mam i915G i nie musialem robic tak strasznych rzeczy, o ktorych piszesz! Defetyzm tylko siejesz!!!

skim poprowadze Ciebie przez caly proces konfiguracji! Z drugiej strony, to nie licz na super osiagi. Najwiecej ile mi sie udalo uzyskac, to ~ 1000FPS w glxgears (na i915G)!

POZDRAWIAM
Ostatnio zmieniony 2006-03-27, 18:38 przez difrost, łącznie zmieniany 1 raz.
[url=http://bdtk.sourceforge.net][img]http://pin.if.uz.zgora.pl/~beton/bdt-ready.png[/img][/url] #337142
--------------------------------------------
"I had a letter in the post today. It said 'Gas Bill'. It sounds a tempting offer." -- Alan Cox
"Users have been trained that when a computer bluescreens and losing all of their data, it's either (a) just the way things are, or (b) it's microsoft's fault." -- Theodore Tso
skim
Użytkownik
Posty: 21
Rejestracja: 2006-02-06, 09:40

Re: insalacja DRI

Post autor: skim »

dzieki... wlasnie takiego wsparcia poszukiwalem! niewiele stron jest o DRI na google j PL (okolo 750). wcale nie licze na super osiagi. chcem uzywac sprzetu w 100% (chodzi mi o 3d a ten jakos nie chce mi chodzic bez sterownikow)
juz jest pozno wiec na jutro sciagne sobie DRI najnowsze jakie tam bedzie, poczytam troche tutoriali, faq-ow i howtos zeby sie mniej wiecej oznajomic z tematem;]
powroce jutro;] pozdro;]

Siro :...:
Awatar użytkownika
difrost
Moderator
Posty: 2802
Rejestracja: 2006-03-11, 12:31
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Re: insalacja DRI

Post autor: difrost »

skim pisze:dzieki... wlasnie takiego wsparcia poszukiwalem! niewiele stron jest o DRI na google j PL (okolo 750). wcale nie licze na super osiagi. chcem uzywac sprzetu w 100% (chodzi mi o 3d a ten jakos nie chce mi chodzic bez sterownikow)
juz jest pozno wiec na jutro sciagne sobie DRI najnowsze jakie tam bedzie, poczytam troche tutoriali, faq-ow i howtos zeby sie mniej wiecej oznajomic z tematem;]
powroce jutro;] pozdro;]

Siro :...:
Nie musisz tarac najnowszego DRI, wystarczy Ci zrodlo Xorg-6.9.0.
[url=http://bdtk.sourceforge.net][img]http://pin.if.uz.zgora.pl/~beton/bdt-ready.png[/img][/url] #337142
--------------------------------------------
"I had a letter in the post today. It said 'Gas Bill'. It sounds a tempting offer." -- Alan Cox
"Users have been trained that when a computer bluescreens and losing all of their data, it's either (a) just the way things are, or (b) it's microsoft's fault." -- Theodore Tso
skim
Użytkownik
Posty: 21
Rejestracja: 2006-02-06, 09:40

Re: insalacja DRI

Post autor: skim »

no zanalazlem x.org'a ale nie wiem ktore sciagnac: single (jedna paczka) czy pare paczek (ponumerowane od 1 do 7). tak pomyslalem ze chyba jednak sciagne single-src. difrost co pozniej? pewnie kompilacja... tylko jakie flagi poustawiac...
Awatar użytkownika
difrost
Moderator
Posty: 2802
Rejestracja: 2006-03-11, 12:31
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Re: insalacja DRI

Post autor: difrost »

skim potaraj:
1) Xorg
2) Freetype
3) Fontconfig
4) Security-fix na Xorg
5) BDT
6) Skrypty BBS

Co dalej robic napisze troche pozniej (wieczore) - teraz nie mam czasu :) Uwierz mi, ze sie nie narobisz za duzo.

POZDRAWIAM
Ostatnio zmieniony 2006-03-28, 11:59 przez difrost, łącznie zmieniany 1 raz.
[url=http://bdtk.sourceforge.net][img]http://pin.if.uz.zgora.pl/~beton/bdt-ready.png[/img][/url] #337142
--------------------------------------------
"I had a letter in the post today. It said 'Gas Bill'. It sounds a tempting offer." -- Alan Cox
"Users have been trained that when a computer bluescreens and losing all of their data, it's either (a) just the way things are, or (b) it's microsoft's fault." -- Theodore Tso
skim
Użytkownik
Posty: 21
Rejestracja: 2006-02-06, 09:40

Re: insalacja DRI

Post autor: skim »

dobra ja juz jestem gotowy;]
Awatar użytkownika
difrost
Moderator
Posty: 2802
Rejestracja: 2006-03-11, 12:31
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Re: insalacja DRI

Post autor: difrost »

Tak wiec zaczynamy:)

DODALEM NOWEGO SECURITY-FIX'a, mozna go znalezc pod adresem: http://xorg.freedesktop.org/releases/X11R6.9.0/patches/

Sprawa z DRI i w ogole zamyka sie do zaladowania odpowiednich modulow jadra i odpowiedniej rekompilacji Xorg. Z jadrem bedziecie musieli sobie sami poradzic (ja podam tylko co jest potrzebne), a Xorga skompiluje za was BDT!

1. Jadro

Bedziecie potrzebowali w miare nowego jadra z serii 2.6.x. W Slackware current jest aktualnie dostepne jadro 2.6.15.6 (wczoraj wyszlo 2.6.15.7). Takie jadro bedzie OK, aczkolwiek mozecie sobie zalepic 2.6.16 (lub 2.6.16.1).

skim ty bedziesz potrzebowal:

Kod: Zaznacz cały

<*> /dev/agpgart (AGP Support)
<*>   Intel 440LX/BX/GX, I8xx and E7x05 chipset support

<*> Direct Rendering Manager (XFree86 4.1.0 and higher DRI support)
<M> Intel 830M, 845G, 852GM, 855GM, 865G
<M>     i830 driver 
Siro musialby zaznaczyc zamiast i830 driver

Kod: Zaznacz cały

<M>     i915 driver
Interesujace was moduly beda sie nazywaly:
- i830 -- skim;
- i915 -- Siro.

Wystarczy dodac odpowiednie wpisy modprobe do /etc/rc.d/rc.modules, tak aby owe moduly ladowale byly przy starcie.

I to by bylo na tyle jesli chodzi o czesc ,,jadrowa' :D

2. BDT

O BDT w skrocie:
BDT (skrot od Beton Development ToolKit) to zestaw skryptow
napisanych w jezyku (skryptowym) powloki Bash. BDT pozwala
na zautomatyzowanie budowy pakietow: latwe tworzenie paczek
dla nowych aplikacji, zarzadzanie wersja oraz modyfikacje
pakietow. Narzedzie to sklada sie z dwoch skryptow:
bb_launch i bb_backup. Pierwszy z nich ma za zadanie:
*) dostarczyc odpowiednie srodowisko do wykonania BetonBuild
Scripts (BBS);
*) umozliwic autoamtyczna, kaskadowa, budowe pakietow;
*) obsluzyc bledy zwiazane z wykonaniem skryptow BBS.
Z kolei bb_backup odpowiada za tworzenie kopii bezpieczenstwa
skryptow BBS oraz gotowych pakietow.

Skrytpy BBS spelniaja zadanie podobne do skryptow typu SlackBuild.
Skrypty SlackBuild sa wykorzystywane w dystrybucji Slackware, BDT
moze rowniez byc wykorzystywane zamiennie w tej dystrybucji lub
moze posluzyc do budowy wlasnej dystybucji. Wewnatrz skryptow BBS
odbywa sie caly proces tworzenia pakietu, od rozpakowania zrodla
po finalne zlorzenie w paczke. BDT do budowy pakietow wykorzystuje
system pakietow Slackware, tj. dostarcza paczki w formacie *.tgz.
Jak to odpalic:
-- instalujemy paczke z BDT:

Kod: Zaznacz cały

installpkg bdt-1.0pre2-noarch-1.tgz
-- konfiguracja BDT zamyka sie do edycji pliku /etc/beton_devel.conf - ustawiamy tutaj odpowiednie drzewo katalogow, z ktorych korzysta BDT. Do kompilacji Xorg bedzie potrzebne ok 1GB wolnego miejsca na dysku. Tworzymy wiec katalog o nazwie, powiedzmy, devel:

Kod: Zaznacz cały

mkdir /tmp/devel
Pozniej ustawiamy zmienna BETON_PFX na ten katalog, czyli:

Kod: Zaznacz cały

BETON_PFX=/tmp/devel
I to wlasciwie wystarczy, reszta drzewa zostanie zrobiona na podstawie tego prefixu.

Kolejnym krokiem jest ustawienie architektury, dla ktorej maja byc budowane paczki -- odpowiada za to opcja BETON_OPT. Proponuje ustawic tutaj i686. Mozna oczywiscie dopisac swoja architekture, jak np. pentium4, prescott, athlon-xp, ..., ale wtedy trzeba bedzie wyedytowac skrypty BBS (x11.bb,freetype2.bb, fontconfig.bb). Nie jest to nic trudnego, wystarczy dopisac swoja architekture wraz z flagami optymalizacji na poczatku. Skrypt ma juz wpisane kilka architektur, wiec jesli jest tam twoja, to nie musisz nic dopisywac:

Kod: Zaznacz cały

# Set proper compile flags
if [ "$ARCH" = "i486" ]; then
    BCFLAGS="-O2 -mtune=i486 -gstabs+ -fomit-frame-pointer -pipe"
    BCXXFLAGS="-O2 -mtune=i486 -pipe"
elif [ "$ARCH" = "i586" ]; then
    BCFLAGS="-O2 -mtune=i586 -gstabs+ -fomit-frame-pointer -pipe"
    BCXXFLAGS="-O2 -mtune=i586 -pipe"
elif [ "$ARCH" = "i686" ]; then
    BCFLAGS="-O2 -mtune=i686 -gstabs+ -fomit-frame-pointer -pipe"
    BCXXFLAGS="-O2 -mtune=i686 -pipe"
elif [ "$ARCH" = "pentium4" ]; then
    BCFLAGS="-O2 -mtune=pentium4 -gstabs+ -fomit-frame-pointer -pipe"
    BCXXFLAGS="-O2 -mtune=pentium4 -pipe"
elif [ "$ARCH" = "athlon" ]; then
    BCFLAGS="-O2 -mtune=athlon -gstabs+ -fomit-frame-pointer -pipe"
    BCXXFLAGS="-O2 -mtune=athlon -pipe"
elif [ "$ARCH" = "athlon-xp" ]; then
    BCFLAGS="-O2 -mtune=athlon-xp -gstabs+ -fomit-frame-pointer -pipe"
    BCXXFLAGS="-O2 -mtune=athlon-xp -pipe"
elif [ "$ARCH" = "prescott" ]; then
    BCFLAGS="-O2 -mtune=prescott -gstabs+ -fomit-frame-pointer -pipe"
    BCXXFLAGS="-O2 -mtune=prescott -pipe"
else 
    BCFLAGS="-O2 -gstabs+ -fomit-frame-pointer -pipe"
    BCXXFLAGS="-O2 -pipe"
fi
UWAGA: Jesli uzywacie kompilatora GCC w wersji ponizej 3.4.4, to musiscie zmienic opcje optymalizacji z mtune na march w uzywanych skryptach (x11.bb, freetype2.bb, fontconfig.bb)!!!

Zmienna BETON_TARGET powinna byc ustawiona na slackware-linux. Za ilosc jednoczesnych watkow kompilacji odpowiada BB_JARG -- jesli nie masz komputera wieloprocesorowego lub nie posiadasz HT w procku, to najlepiej bedzie jak ustawisz tutaj wartosc 1.

-- teraz czas na umieszczenie zrodel i skryptow w odpowiednich miejscach. Tworzymy czesc potrzebnego drzewa katalogow, tj. te katalogi opiswane przez zmienne: BETON_SCRIPTS, BETON_SRC, BETON_MAT.
Nastepnie rozpakowujemy skrypty BBS:

Kod: Zaznacz cały

cd /tmp
tar xjvf beton_pack.tar.bz2
Jest tam wiele innych skryptow, nie tylko do Xorg.

Umieszczamy odpowiednie rzeczy w odpowiednich miejscach:

Kod: Zaznacz cały

cd BDT_PACK
cp materials/* $BETON_MAT
tar zxvf bb_backup-2006-02-20.tar.gz
cp bb_backup-2006-02-20/*.bb $BETON_SCRIPTS
gdzie:
-- $BETON_MAT, to katalog podany w pliku konfiguracyjnym dla zmiennej BETON_MAT;
-- $BETON_SCRIPTS, to katalog podany w pliku konfiguracyjnym dla zmiennej BETON_SCRIPTS.

W katalogu BETON_MAT/x11 sa przechowywane wszystkie niezbedne pliki do budowy Xorg, wrzuc tam tez dwa security-fixy x11r6.9.0-geteuid.diff, x11r6.9.0-mitri.diff. Trzeba jeszcze wyedytowac plik x11.bb, tak aby ladowal te latki:

Kod: Zaznacz cały

cat $BETON_MAT/x11r6.9.0-geteuid.diff | patch -p0 --backup --verbose --suffix=.orig -E || exit 9
cat $BETON_MAT/x11r6.9.0-mitri.diff | patch -p0 --backup --verbose --suffix=.orig -E || exit 9
Linijke ta dodaj ponizej ostatnije linijki z ,,patchowaniem'', tj. ponizej:

Kod: Zaznacz cały

zcat $BETON_MAT/x11.buildxterm.diff.gz | patch -p1 --backup --verbose --suffix=.orig -E || exit 9

Zawarty w skrypcie x11.bb przykladowy plik host.def (cos jak configure przy kompilacji innych programow) jest zrobiony specjalnie pod rodzine ukladow graficznych oblugiwanych przez sterownik i810, czyli zarowno 852GM, jak i 915G. Nie musisz nic tam zmieniac, chyba, ze chcesz.

Na koncu wrzucasz pobrane zrodla do katalogu podanego w BETON_SRC.

Wlasciwie mamy wszystko gotowe. Teraz nalezy usunac stare freetype i fontconfig:

Kod: Zaznacz cały

rm -rf /usr/include/freetype2 \
       /usr/X11R6/include/freetype2 \
       /usr/X11R6/include/ft2build.h \
       /usr/lib/libfreetype.* \
       /usr/X11R6/lib/libfreetype.*

rm --verbose -f \
      /usr/lib/pkgconfig/fontconfig.pc \
      /usr/bin/fontconfig-config \
      /usr/lib/libfontconfig.* \
      /usr/X11R6/lib/pkgconfig/fontconfig.pc \
      /usr/X11R6/bin/fontconfig-config \
      /usr/X11R6/lib/libfontconfig.* \
      /usr/X11R6/man/man?/fc-*
rm --verbose -rf \
      /usr/include/fontconfig \
      /usr/X11R6/include/fontconfig
Jak odpalac skrytpy BBS:

Kod: Zaznacz cały

su root
bb_launch nazwa_skryptu.bb
Opis dostepnych opcji znajdziesz wydajac polecenie bb_launch -h.

Czynnosci wykonujemy jako root, przy wylaczonych X'ach!!!

1) Kompilujemy freetype2:

Kod: Zaznacz cały

bb_launch freetype2.bb
BDT wyswietli qpe informacji na temat skryptu i spyta czy rozpoczac budowe pakietu, odpowiadamy oczywiscie 'y'!

Po zakonczeniu kompilacji instalujemy nowa paczke, bedzie sie znajdowala w katalogu podanym przez zmienna BETON_PACKAGE.

2) Fontconfig:

Kod: Zaznacz cały

bb_launch fontconfig.bb
Rowniez instalujemy nowa paczke.

3) Na koniec Xorg

Kod: Zaznacz cały

bb_launch x11.bb
Troche to potrwa, u mnie ok 30min. Jesli sie wszystko ladnie skompiluje, to trzeba zrobic tzw. total reinstall, tj. odinstalowac (removepkg) freetype, fontconfig i stare x11. Pozniej instalujemy jeszcze raz freetype i fontconfig, a na koncu x11.

Jesli chodzi o konfiguracje, to wazne jest zeby w xorg.conf znalazly sie:

Kod: Zaznacz cały

Section "Module"
Load  "record"
Load  "extmod"
Load  "dbe"
Load  "dri"
Load  "glx"
Load  "xtrap"
Load  "freetype"
Load  "type1"
EndSection
i oczywiscie

Kod: Zaznacz cały

Section "DRI"
    Group "video"
    Mode 0666
EndSection
Mam nadzieje, ze opisalem to w miare jasno. Po tych operacjach DRI bedzie dzialalo na pewno, a sam X Server bedzie dzialal o wiele szybciej.

POWODZENIA I POZDRAWIAM
Ostatnio zmieniony 2006-05-04, 13:50 przez difrost, łącznie zmieniany 3 razy.
[url=http://bdtk.sourceforge.net][img]http://pin.if.uz.zgora.pl/~beton/bdt-ready.png[/img][/url] #337142
--------------------------------------------
"I had a letter in the post today. It said 'Gas Bill'. It sounds a tempting offer." -- Alan Cox
"Users have been trained that when a computer bluescreens and losing all of their data, it's either (a) just the way things are, or (b) it's microsoft's fault." -- Theodore Tso
Awatar użytkownika
Siro
Użytkownik
Posty: 292
Rejestracja: 2004-06-13, 12:53
Lokalizacja: Wroclaw
Kontakt:

Re: insalacja DRI

Post autor: Siro »

Dzieki Wielkie difrost za opis !
Siro pisze:Mam 915, jesli masz ta karte i nie chcesz sie zabierac za przekompilowanie X'ow z nakladaniem patchy, wyedytowaniem wielu plikow zrodlowycj wlasnorecznie itp. ...
Lecz patrzac na niego... czyz jednak nie mialem racji ?
Nie powiedzialem, ze to niemozliwe, ale opis ten zbytnio nie odbiega od tego co powiedzialem chyba... :)
skim
Użytkownik
Posty: 21
Rejestracja: 2006-02-06, 09:40

Re: insalacja DRI

Post autor: skim »

nie no nie jest taki dlugi... z PCMCIA mialem dluzszy... i bylo ich kilka;] a wystarczylo przekompilowac jadro i skompilowac pewna paczke... juz nie pamietam jaka... mam ja w jakims folderze
Awatar użytkownika
difrost
Moderator
Posty: 2802
Rejestracja: 2006-03-11, 12:31
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Re: insalacja DRI

Post autor: difrost »

Siro pisze:Dzieki Wielkie difrost za opis !
Siro pisze:Mam 915, jesli masz ta karte i nie chcesz sie zabierac za przekompilowanie X'ow z nakladaniem patchy, wyedytowaniem wielu plikow zrodlowycj wlasnorecznie itp. ...
Lecz patrzac na niego... czyz jednak nie mialem racji ?
Nie powiedzialem, ze to niemozliwe, ale opis ten zbytnio nie odbiega od tego co powiedzialem chyba... :)
Kompilacje Xorg'a mozna pomina...zrodla sie same patchuja...edytowac plikow wlasciwie nie trzeba...
[url=http://bdtk.sourceforge.net][img]http://pin.if.uz.zgora.pl/~beton/bdt-ready.png[/img][/url] #337142
--------------------------------------------
"I had a letter in the post today. It said 'Gas Bill'. It sounds a tempting offer." -- Alan Cox
"Users have been trained that when a computer bluescreens and losing all of their data, it's either (a) just the way things are, or (b) it's microsoft's fault." -- Theodore Tso
Awatar użytkownika
Siro
Użytkownik
Posty: 292
Rejestracja: 2004-06-13, 12:53
Lokalizacja: Wroclaw
Kontakt:

Re: insalacja DRI

Post autor: Siro »

No, ale przyznaj, ze troche zabawy z tym jest, ze nie jest to zwykle zaladowanie sterownika, typu skompilowanie modulu, zaladowanie go i po wszystkim, mniej wiecej o cos takiego, ze jednakl troche sie trzeba z tym pobawic, mialem na mysli :)

Niewazne, w weekend sie za to wezme, jak zadziala to bede Ci bardzo wdzieczny :P
ODPOWIEDZ